Πώς να ξεκινήσεις τη νέα σχολική χρονιά… με απλότητα!

Έχεις σκεφτεί ποτέ ότι θα μπορούσες να προσεγγίσεις τη σχολική χρονιά με απλότητα, με μια πιο μινιμαλιστική ματιά;

Να αγοράσεις λιγότερα, να κάνεις λιγότερα, να ξοδέψεις λιγότερα;

Σήμερα θα μοιραστώ μαζί σου μερικές ιδέες για το πώς να ξεκινήσεις τη νέα σχολική χρονιά που ξεκινάει, με λιγότερα. Λιγότερα πράγματα, λιγότερα έξοδα, λιγότερη σπατάλη, λιγότερο άγχος.

Σχολική χρονιά με απλότητα – Αρχικά

Η αρχή της σχολικής χρονιάς είναι συχνά μια αφορμή για να αγοράσουμε πράγματα. Να φορτώσουμε το σπίτι και το παιδικό δωμάτιο με καινούργια πράγματα, να γεμίσουμε το πρόγραμμα του παιδιού με νέες ασχολίες, να συζητήσουμε πολλά.

Ειδικά φέτος, που η χρονιά ξεκινά περίεργα με τις συνθήκες του covid-19, όλα είναι αλλιώς. Είναι μια εξαιρετική ευκαιρία να ξανασκεφτούμε το αν μπορούμε να κινηθούμε πιο μινιμαλιστικά και με περισσότερη προσοχή στις αγορές και στις επιλογές μας.

Τσάντα, σχολικά είδη

Ας ξεκινήσουμε με το πιο hot θέμα! Τσάντα και αναλώσιμα σχολικά είδη! Σε αυτό οι συμβουλές μου είναι δύο:

  1. Μάζεψε από ΟΛΑ τα σημεία του σπιτιού όσα σχολικά είδη υπάρχουν ήδη, ώστε να γνωρίζεις τι υπάρχει. Δεν είναι άστοχο το να πας να αγοράσεις καινούργιο διαβήτη και σε μια εκκαθάριση τον Δεκέμβρη να βρεις άλλους ΔΥΟ σχεδόν αχρησιμοποίητους σε ένα ντουλάπι; Δες λοιπόν τι έχεις.
  2. Περίμενε να δώσει ο/η δάσκαλος/α τη λίστα. Δε χρειάζεται να βιαστείς να τα αγοράσεις εκ των προτέρων. Ένα απόγευμα αρκεί για να προλάβεις να πας στο βιβλιοπωλείο, οπότε μην προτρέχεις και τα πάρεις όλα από πριν, γιατί κάποια μπορεί να μη χρειαστούν τελικά. Ή, ακόμα χειρότερα, μπορεί ο/η δάσκαλος/α να ζητήσει κάτι διαφορετικό από αυτό που πήρες και να πρέπει να κάνεις μία έξτρα αγορά. Κρίμα δεν είναι; (Το είχαν πάθει κάποια γνωστά μου παιδιά με τον άτλαντα -ο δάσκαλος ζήτησε έναν συγκεκριμένο απλό φθηνό άτλαντα κι εκείνα είχαν πάρει έναν τεράστιο ακριβό με έξτρα χάρτες.)

Ρούχα

Είναι ώρα για καινούργια χειμερινά ρούχα, φόρμες, παπούτσια. Δοκιμάστε πρώτα τα περσινά και δες τι κάνει στο παιδί και φυσικά τι είναι σε καλή κατάσταση και μπορεί να φορεθεί. Ό,τι είναι πολύ φθαρμένο, ας πάει στην ανακύκλωση.

Σε παρακαλώ, δώσε και σημασία και στο τι ΔΕΝ ΤΟΥ ΑΡΕΣΕΙ να φοράει πλέον. Πολλές φορές, καθώς μεγαλώνουν τα παιδιά, ακόμα και από χρονιά σε χρονιά, μπορεί να πάψουν να θεωρούν ενδιαφέροντα τα ρούχα πχ. με την Πέππα που πέρσι λάτρευαν. Μπορεί να μην υπάρχει η οικονομική άνεση για να αγοραστούν καινούργια ρούχα κάθε είδους, αλλά, αν και σε όσα υπάρχει, σε λογικά πλαίσια, δώσε την ευκαιρία. Είναι προτιμότερο να έχει 2-3 συνολάκια που του αρέσουν και θα τα ανακυκλώνει, από το να φορά με το ζόρι ρούχα που δεν του αρέσουν.

Δέξου ρούχα από δεύτερο χέρι

Εκτός από το ότι τα μικρότερα παιδιά μπορούν να φορέσουν τα ρούχα των μεγαλύτερων παιδιών που είναι σε καλή κατάσταση, μη διστάσεις να δεχθείς ρούχα από συγγενείς και φίλους!

Και πάλι μιλάμε για ό,τι είναι σε καλή κατάσταση φυσικά. Εμείς έχουμε πάρα μα πάρα πολλά ρούχα που έχουν δώσει τα ξαδέλφια των κοριτσιών. Αντίστοιχα, δίνουμε κι εμείς ρούχα που δεν κάνουν πια στα κορίτσια ή δεν τα θέλουν πια.

Έξτρα συμβουλή:

Πολλές φορές αυτή την περίοδο, οι γιαγιάδες, οι παππούδες, οι νονοί, προσφέρονται να πάρουν κάτι στο παιδί ως δώρο. Γιατί να μη ζητήσεις ένα από τα πράγματα που χρειάζεται;

Φρόντισε να σημειώνεις πάντα τις ελλείψεις (το bullet journal σου είναι ένα καλό σημείο για να το κάνεις αυτό!), ώστε να μπορείς να απαντήσεις αμέσως στην ερώτηση: “Χρειάζεται το παιδί κάτι για το σχολείο, να του το πάρω;

Προσωπικά, μου αρέσει πολύ αυτή η τακτική. Αφενός, επειδή εξοικονομεί χρήματα από τον προϋπολογισμό της οικογένειας και αφετέρου επειδή η κίνηση του εν λόγω συγγενικού προσώπου γίνεται πιο ουσιαστική. Τι πιο ωραίο από το να χρησιμοποιεί το παιδί καθημερινά κάτι που “πήρε ο παππούς ή η νονά”; – σε σχέση με το να πάρει ένα δώρο που δε θα χρησιμοποιήσει πάνω από 2-3 φορές!

Φαγητό

Ήρθε και πάλι η ώρα για το κολατσιό (και το μεσημεριανό γεύμα, αν το παιδί μένει στο σχολείο και το μεσημέρι)!

Επένδυσε σε ένα δοχείο καλής ποιότητας και κάνε έναν προγραμματισμό για το τι χρειάζεται να ετοιμάζεις κάθε εβδομάδα. Αυτό είναι το γνωστό meal planning – υπάρχουν κυριολεκτικά εκατομμύρια ιδέες εκεί έξω για το πώς να το κάνεις… Η φίλη μου η Μαρίνα τα εξηγεί πολύ καλά σε αυτό το βίντεο!

Ακόμα και ένα κομμάτι κέικ, ένα τοστ ή ένα σάντουιτς με περισσεύματα από το φαγητό της προηγούμενης ημέρας, είναι καλύτερο από ένα προσυσκευασμένο σνακ με τρομακτική περιεκτικότητα σε ζάχαρη! Μπορούμε να έχουμε πάντα το μυαλό μας και να κρατάμε στην άκρη οτιδήποτε μπορεί να μεταμορφωθεί σε σχολικό κολατσιό.

Προσωπικά, θεωρώ ότι το κυλικείο είναι λύση ανάγκης και καλύτερο είναι το φαγητό από το σπίτι. Είναι πιο οικονομικό, πιο υγιεινό, είναι εξασφαλισμένο (στην τσάντα έτοιμο από το σπίτι, χωρίς αναμονή στην ουρά) και μαθαίνει στο παιδί ότι το σπιτικό φαγητό δε συγκρίνεται με τίποτα έτοιμο.

Σχολική χρονιά με απλότητα: η νοοτροπία

Το πνεύμα μας σε όλα αυτά είναι ότι κάνουμε οικονομία στα χρήματά μας, χρησιμοποιούμε ό,τι έχουμε, επαναχρησιμοποιούμε, δεν προτρέχουμε στις αγορές, κάνουμε προγραμματισμό.

Θέλει λίγη επαγρύπνηση, όμως σύντομα γίνεται συνήθεια και στη συνέχεια είναι εύκολο να κινούμαστε με γνώμονα το πώς μπορούμε να δράσουμε ξοδεύοντας λιγότερα.

Δραστηριότητες

Ω τεράστιο θέμα. Το τι θα αποφασίσει κάθε οικογένεια εδώ, εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, τα ενδιαφέροντά του, τον προγραμματισμό των γονέων με τις δικές τους δουλειές, το αν υπάρχουν άλλα άτομα που μπορούν να φροντίσουν το παιδί, το ποιες δραστηριότητες είναι διαθέσιμες, τον οικονομικό προϋπολογισμό της οικογένειας και πολλοί παράγοντες ακόμα.

Προσωπικά, σε αυτό το κομμάτι συμφωνώ με την τοποθέτηση του βιβλίου “Γονείς απλά“. Οι πολλές εξωσχολικές δραστηριότητες σε μικρή ηλικία κουράζουν το παιδί. Είναι καλύτερα να μένει στο σπίτι και να βαριέται, ώστε να καλλιεργεί τη φαντασία και τη δημιουργικότητά του.

Δεν προτείνω απαραίτητα το να μην κάνει απολύτως τίποτα, αν και για να είμαι ειλικρινής, το θεωρώ καλή επιλογή για παιδιά προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας -αλλά είναι καθαρά δική μου τοποθέτηση αυτή. Προτείνω γενικά το να προτιμήσουμε να κάνει λιγότερα και να βαρεθεί, παρά περισσότερα και να κουραστεί.

Συζητήσεις ενηλίκων (περί εκπαιδευτικών, διασπορά αβεβαιότητας κ.ά)

Σχεδόν κάθε χρονιά, αυτή η περίοδος δίνει το πλέον πρόσφορο έδαφος για να φουντώσουν οι συζητήσεις περί εκπαιδευτικών. Ποιον δάσκαλο θα έχει το παιδί; Θα είναι αυστηρός; Θα είναι άχρηστος; Θα δίνει πολλές εργασίες για το σπίτι; Πώς θα είναι οι συνθήκες στο σχολείο; Μήπως το παιδί θα πέσει θύμα bullying;

Είναι απολύτως λογικό και δικαιολογημένο να έχουμε έγνοια για το ποιοι θα αναλάβουν τα παιδιά μας και σε τι περιβάλλον θα βρίσκονται τη μισή μέρα. Η συζήτηση αυτή είναι ΠΑΡΑ ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΗ και με κανέναν τρόπο δεν μπορώ να εξαντλήσω το θέμα εδώ.

Ιδιαίτερα φέτος, που η χρονιά ξεκινάει με συγκεκριμένες συνθήκες στο σχολείο, είναι χρήσιμο να μην μεταφέρουμε τον πανικό μας στα παιδιά. Αυτές είναι συζητήσεις ενηλίκων που τα παιδιά δε χρειάζεται να ακούνε.

Προβληματιζόμαστε, προετοιμαζόμαστε, συζητάμε για όλα, εξηγούμε και απαντάμε σε ερωτήσεις. Αλλά δεν είναι καλό να σπέρνουμε τον πανικό ή να προκαταβάλουμε τα παιδιά για οτιδήποτε. Αν βρεθούμε μπροστά σε δυσάρεστες καταστάσεις, θα αναλάβουμε δράση ως ενήλικες.

Δεν είναι δίκαιο, όμως, ούτε για τα παιδιά ούτε για τους εκπαιδευτικούς στο σύνολο, να γενικεύουμε και να έχουμε εκ των προτέρων αρνητική στάση. Αν είμαστε έτσι εμείς, έτσι θα είναι και τα παιδιά και τα παιδιά πάντα καταλαβαίνουν ποια προδιάθεση έχουμε. Να είμαστε πάντα σε ετοιμότητα, αλλά όχι προκατειλημμένοι. Σε αυτό το βίντεο στο IGTV μιλάω περισσότερο για τη στάση γονέων απέναντι στους δασκάλους.

Ιδιαίτερα φέτος, που η χρονιά είναι περίεργη…

…είναι μια πρόκληση, αλλά και μια εξαιρετική ευκαιρία να δώσουμε τον καλύτερό μας εαυτό και να ξεκινήσουμε μια σχολική χρονιά με απλότητα, με λιγότερα πράγματα!

Καλή σχολική χρονιά!

Εσύ ποια έξτρα ιδέα θα σημείωνες στο πώς μπορούμε να κάνουμε τη σχολική χρονιά πιο απλή;

Μαρία

4 Comments

  1. Βέτα 11/09/2020 at 16:57

    Μαράκι μου, τα κάλυψες όλα!
    Μακάρι να εξελιχθεί ομαλά η χρονιά γιατί δεν ξεκινάει και πολύ αισιόδοξα!

    Reply
  2. Νικολέτα Κριαρά 02/10/2020 at 09:08

    Μαρία καλησπέρα!!
    Μου άρεσαν πολύ οι σκέψεις σου. Εμας είναι η πρώτη μας φορά στο προνηπειο. Παιδικό σκέψου μετά το Γενάρη λίγο που ήταν συνέχεια άρρωστος, λίγο ο covid μετά, δεν πήγε σχεδόν καθόλου με την καινούρια χρονιά.

    Γενικά είναι πολύ ενεργητικό και νευρικό ως παιδί και αναρωτιόμουν επειδή άκουγα και από άλλους αν είναι η κατάλληλη ηλικία για να το στείλω σε κάποια δραστηριότητα. Αρχικά σκεφτόμουν ότι είναι πάρα πολύ νωρίς για να το “φορτώσω” με τόσα πολλά (γιατί το στέλνω ολοήμερο, περισσότερο για την επαφή με τα παιδάκια επειδή στην γειτονιά κιόλας δεν έχει παιδιά και σκέφτηκα θα είναι καλή ιδέα να περνάει περισσότερο χρόνο με παιδιά).

    Θέλεις να μου πεις λίγο περισσότερα για το τι πιστεύεις γιατί με ενδιαφέρει η γνώμη και από κάποια μανούλα που ίσως έχει διαβάσει κάτι παραπάνω, έχει άλλη εμπειρία, οτιδήποτε

    Reply
    1. Μαρία 02/10/2020 at 16:28

      Νικολέτα μου, κατ’ αρχάς σε ευχαριστώ πολύ και το εκτιμώ ιδιαίτερα που ρωτάς τη γνώμη μου για κάτι τέτοιο!

      Το βιβλίο “Γονείς απλά” προτείνει να μην ξεκινούν τα παιδιά οργανωμένα δραστηριότητες από μικρή ηλικία, ειδικά τα αγόρια να μην ξεκινούν αθλήματα σε έντονη μορφή, γιατί είναι επιρρεπή σε τραυματισμούς.

      Θα σου πω και τη δική μου γνώμη και ο τι έκανα με τα δικά μου κορίτσια και φυσικά εσύ αποφασίζεις τι είναι καλύτερο για σας!

      Θεωρώ ότι το προνηπιο είναι αρκετά μικρή ηλικία για να κάνει το παιδί οτιδήποτε οργανωμένο πέραν του σχολείου. Για το ίδιο το σχολείο δε, δεν το βρίσκω απαραίτητο να μένει πέραν του πρωινού ωραρίου, αν οι γονείς δεν έχουν θέματα δουλειάς και υπάρχει η δυνατότητα να το πάρουν στο σπίτι. Ο παιδίατρος Παπαβέντσης που παρακολουθώ στο Facebook ανέβασε κάποτε ένα άρθρο ξένης ιστοσελίδας, όπου έλεγε ότι τα παιδιά προσχολικής ηλικίας (βάζω μέχρι και το νηπιαγωγειο εδω) δεν είναι απαραίτητο να ωθούνται σε κοινωνικοποίηση με άλλα παιδιά παραπάνω από όσο οργανικά συμβαίνει στην καθημερινότητα. Οπότε θεωρώ ότι το 5ωρο που είναι στο σχολείο φτάνει μια χαρά. Τα παιδιά κουράζονται περισσότερο από εμάς στην αλληλεπίδραση- τη χρειάζονται την ησυχία του σπιτιού.

      Για τις δραστηριότητες, αν του αρεσει και έχει διάθεση, θα πρότεινα να κάνει κάτι που θέλει εκείνο και να είναι λίγη ώρα, ιδανικό θα θεωρούσα 1 φορά την εβδομάδα. Και πάντα σε μορφή παιχνιδιού και όχι αναγκαστικής παρακολούθησης. Υπάρχει χρόνος γι’αυτό αργότερα.

      Γενικά, πιστεύω ότι ακόμα και στην ηλικία του νηπιαγωγείου, τα παιδιά είναι καλύτερα να έχουν την ευκαιρία (ΑΝ μπορούν και οι γονείς με τις δικές τους υποχρεώσεις να το κάνουν αυτό) να μην ωθούνται σε παραπάνω χρόνο έξω από το σπίτι.

      Φυσικά σε αυτό δεν εμπίπτει το να βρίσκεται για ελεύθερο παιχνίδι με παιδιά φίλων σε φιλικά σπίτια ή στο πάρκο. Μιλάω για οργανωμένα πράγματα σε στάνταρ προγραμματισμένες ώρες.

      Αυτά από εμένα! Καθαρά προσωπική τοποθέτηση, καθόλου δεσμευτική και χωρίς να λαμβάνω υπόψη τα ωράρια και τις ιδιαιτερότητες κάθε οικογένειας!

      Reply

Leave A Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.