Έχεις ημικρανίες; Δεν είσαι τρελός!

Disclaimer: Δεν είμαι γιατρός και το άρθρο δε σκοπεύει να αντικαταστήσει τη συμβουλή γιατρού. Αν έχετε ημικρανίες, σας παρακαλώ, απευθυνθείτε σε έναν νευρολόγο για να σας βοηθήσει να βρείτε λύση!

Η 12η Σεπτεμβρίου είναι η Παγκόσμια Ημέρα Ημικρανίας και η Ευρωπαϊκή Ημέρα Ευαισθητοποίησης για την Ημικρανία. Αποφάσισα να βάλω το μικρό μου λιθαράκι στην εκστρατεία ενημέρωσης, ούσα κι εγώ ημικρανική.

Έχω ζήσει απαίσιες κρίσεις ημικρανίας.
Που έχανα όλη μου τη μέρα.
Που υπέφερα και παίρνοντας μόνο ένα απλό αναλγητικό πίστευα ότι κάτι θα καταφέρω.
Που κατέληγαν σε 10 διαδοχικούς εμετούς και με άφηναν εξαντλημένη.
Που μου έλεγαν όλοι «ηρέμησε λίγο και θα σου περάσει», αλλά όσο και να ηρεμούσα δεν περνούσε.
Που νόμιζα ότι ήταν κρίσεις πανικού, ότι έχω κάποιο ψυχιατρικό θέμα, ότι πεθαίνω.

Τι είναι η ημικρανία;

Γιατρός δεν είμαι όπως είπα, αλλά έναν γενικό ορισμό μπορώ να τον δώσω. Ημικρανία είναι μια συνήθως χρόνια διαταραχή, ένα σύνθετο νευρολογικό πρόβλημα που εκφράζεται με έντονη κεφαλαλγία. Ο πόνος επικεντρώνεται στη μια πλευρά του κεφαλιού ή σε μια ζώνη του (πχ. γύρω από τα μάτια) και μοιάζει με χτυπήματα σφυριού. Τις περισσότερες φορές συνοδεύεται και από άλλα συμπτώματα, όπως η ξηροφθαλμία, η φωτοφοβία, η ευαισθησία στους ήχους και στις μυρωδιές, η ναυτία (σημειώνω κυρίως τα δικά μου, αλλά υπάρχουν πολλά ακόμα που μπορεί να τη συνοδεύουν).

Με μια απλή αναζήτηση στο διαδίκτυο θα βρείτε πολύ περισσότερες και επιστημονικά ελεγμένες πληροφορίες και ορισμούς. Από εδώ, μπορείτε να κρατήσετε αρχικά αυτό:

Η ημικρανία δεν είναι ένας απλός πονοκέφαλος

Αν έχεις ημικρανίες ή γνωρίζεις κάποιον που έχει, ξέρεις πόσο επώδυνο είναι!
Ίσως ξέρεις ότι η ημικρανία δεν είναι ένας απλός πονοκέφαλος.
Ίσως ξέρεις ότι τις περισσότερες φορές δεν περνάει αν απλώς πάρεις ένα χάπι παρακεταμόλης και ξαπλώσεις λίγο.
Ίσως ξέρεις ότι μπορεί να καθηλώσει το άτομο στο κρεβάτι και να το αναγκάσει να απέχει από την καθημερινότητά του.

Τι να μην πεις σε κάποιον με ημικρανία

«Υπερβάλλεις!»

Αν δεν έχεις εσύ ο ίδιος ημικρανίες ή δεν έχεις ζήσει από κοντά κάποιον που έχει, ίσως πιστεύεις ότι οι ημικρανικοί υπερβάλλουν.

Σε παρακαλώ, ποτέ μην πεις τη λέξη «υπερβολή» σε κάποιον που υποφέρει.
Μην του προτείνεις «να μην το σκέφτεται», «να βγει μια βόλτα να ξεχαστεί», «να κάνει κάτι άλλο», «να χαλαρώσει και θα περάσει».

Αυτά δε βοηθούν το άτομο που υποφέρει!

«Τεμπελιάζεις και βρίσκεις δικαιολογίες!»

Σκέφτεσαι «Εντάξει, πόσο πονάει πια; Και γιατί δεν περνάει με ένα χάπι; Μάλλον θέλει να μείνει στο κρεβάτι όλη μέρα και ψάχνει δικαιολογία!»

Όχι, πίστεψέ με, κανένας δε θα ήθελε να παίξει τέτοιο θέατρο. Δεν ξέρω αν μπορεί να υποκριθεί κανείς τόσο πόνο!

Αυτές οι φράσεις δημιουργούν τύψεις στους ημικρανικούς. Νιώθουν ότι δημιουργούν πρόβλημα και δυσκολεύουν το περιβάλλον τους, ενώ οι ίδιοι δεν έχουν τέτοια πρόθεση.

«Τίποτα δεν έχεις!»

Η ημικρανία δεν είναι «τίποτα». Αν ρίξεις μια ματιά στον ορισμό παραπάνω ή κάνεις μια γρήγορη έρευνα σε έγκριτες ιατρικές πηγές, θα καταλάβεις πως είναι πραγματικά κάτι! Κάτι πολύ επώδυνο!

Για να καταλάβεις πόσο σημαντικό είναι, η ημικρανία είναι το 2ο σημαντικότερο πρόβλημα παγκοσμίως, μετά την τερηδόνα! Δεν είναι κάτι που παραβλέπεις εύκολα, αν το ακούσεις διατυπωμένο έτσι, σωστά;

Τι να πεις σε κάποιον με ημικρανία

Το εξής ένα και πολύ σημαντικό που πρέπει να λένε όλοι σε ένα άτομο με ημικρανία και πρέπει να το πει και το άτομο στον εαυτό του:

<<Έχεις μια χρόνια πάθηση που σε κάνει να υποφέρεις.
Πήγαινε σε έναν γιατρό για να σε βοηθήσει να βρεις λύση.>>

Αυτή είναι η μόνη κουβέντα που μπορεί να βοηθήσει και το μόνο βήμα που μπορεί να οδηγήσει το άτομο στη θεραπεία!

Ένα από τα χειρότερα πράγματα που έχω ζήσει, όμως για τις περισσότερες περιπτώσεις, υπάρχει θεραπεία

Οι κρίσεις ημικρανίας είναι κάποιες από τις χειρότερες εμπειρίες που έχω να θυμάμαι στη ζωή μου. Για τους περισσότερους ασθενείς, όμως, υπάρχει θεραπεία. Η επιστήμη αναπτύσσεται διαρκώς και κυκλοφορούν και νέα φάρμακα στην αγορά, που βοηθούν όλο και περισσότερα άτομα να βρουν λύση.

Γι’ αυτό, μην το καθυστερείτε. Το πρόβλημα συνήθως είναι ότι ο ημικρανικός δεν απευθύνεται σε γιατρό και σπανιότερα ότι δε βρίσκει το κατάλληλο φάρμακο που τον ανακουφίζει.

Συμπέρασμα

Αν έχετε ημικρανίες, πηγαίνετε στον γιατρό. Απευθυνθείτε σε έναν νευρολόγο ή, ακόμα καλύτερα, αν υπάρχει στην περιοχή σας, σε ένα ιατρείο κεφαλαλγίας. Στην επίσημη ιστοσελίδα της Ελληνικής Εταιρίας Κεφαλαλγίας υπάρχουν πληροφορίες για τα αρμόδια ιατρεία που λειτουργούν σε δημόσια νοσοκομεία.

Σημαντικό: Ημερολόγιο κεφαλαλγίας

Η ημικρανία μπορεί να πυροδοτείται και να επηρεάζεται από πολλούς παράγοντες. Ο καιρός, η διατροφή, οι μέρες του μήνα στις γυναίκες, η συναισθηματική κατάσταση, η άσκηση είναι λίγοι μόνο από αυτούς.

Είναι πολύ σημαντικό και θα βοηθήσει πολύ τον γιατρό, το να κρατάτε σημειώσεις για τις ημικρανίες σας. Λέγεται «ημερολόγιο κεφαλαλγίας» και προτείνεται να κρατά κανείς σημειώσεις για το πόσες κρίσεις έχει, πόσο διαρκούν, ποια φάρμακα παίρνει και αν επιδρούν, ποια συμπτώματα έχει, αν ο ύπνος του εκείνη τη μέρα ήταν καλός και ποιοι παράγοντες πιστεύει ότι επηρεάζουν. Μαι σελίδα στο bullet jounrnal σας ή στο ημερολόγιό σας θα κάνει τη δουλειά μια χαρά! Υπάρχουν, βέβαια, και εύχρηστες εφαρμογές για το κινητό, όπως το Migraine Buddy, που προσφέρουν εύκολη καταχώριση όλων των πληροφοριών.


Ήθελα να γράψω γι’ αυτό το θέμα εδώ και πολύ καιρό και χαίρομαι που βρέθηκε η ευκαιρία να το κάνω. Αν θέλετε να κρατήσετε μόνο μία φράση από όλα αυτά, κρατήστε αυτήν: «Πηγαίνετε στον γιατρό!» Δεν υπάρχει λόγος να υποφέρετε!

Εσύ έχεις ημικρανίες; Σου έχει συμβεί ποτέ;

Μαρία

6 Comments

  1. Παναγιώτης 15/09/2019 at 16:44

    Να πούμε επίσης πως οι ημικρανίες (όπως στην δική μου περίπτωση) μπορούν επίσης να προκληθούν και από το πολύ άγχος και την πολύ πίεση. Και ναι, οι ημικρανίες δεν είναι ένας απλός πονοκέφαλος και το μεγαλύτερο ποσοστό των ανθρώπων που δεν μπορεί να καταλάβει και να κατανοήσει πως είσαι όταν σε χτυπάει η ημικρανία, αλλά και πόσο χάλια είσαι και afterwards. Όσες φορές με χτυπούσαν οι ημικρανίες, μια να πάθαινα, όλη την υπόλοιπη μέρα ήμουν τέζα στο κρεβάτι. Φυσικά, με ενοχλούσαν μετά τα πάντα, όπως τα φώτα, οι δονήσεις, οι ήχοι, οι άνθρωποι και γενικά η ζωή.

    Reply
    1. Μαρία 15/09/2019 at 17:08

      Πραγματικά, είναι χάλια. Η ίδια η ζωή φαίνεται αβάσταχτη με αυτό το σφυροκόπημα.

      Reply
      1. Παναγιώτης 15/09/2019 at 17:11

        Εσύ τελικά πως καταπολέμησες τις ημικρανίες και τι ακριβώς στις δημιουργούσε;

        Reply
        1. Μαρία 15/09/2019 at 17:17

          Τις δημιουργούσε η αϋπνία σε μεγάλο βαθμό. Την κορύφωση των κρίσεων την είχα πριν από 2 χρόνια, που η μικρή μου ήταν 6 μηνών, θήλαζα και ο ύπνος μου ήταν 5 ώρες με ξυπνήματα ανά 1,5 ώρα. Εκείνος ήταν ο καθοριστικός παράγοντας. Επίσης, οι μέρες του μήνα ξέρω ότι με επηρεάζουν και έχω το νου μου περιμένοντας κρίση τότε. Πήγα σε νευρολόγο και αυτό που μου είπε ήταν αρχικά το ημερολόγιο κεφαλαλγίας που δεν το ήξερα ως τότε. Επίσης, άλλαξα και τα παυσίπονα. Εγώ πίστευα ότι ένα DEPON είναι οκ. Δοκίμασα μερικά χάπια, όχι πιο δυνατά, αλλά διαφορετικής δραστικής ουσίας. Τελικά η ιβουπροφαινη με πιάνει, αρκεί να πάρω το χάπι πριν την κορύφωση. Πολλές φορές άφηνα τον πόνο να φουντώσει πιστεύοντας ότι απλώς θελω ηρεμία. Βλακείες! Χάπι ήθελα! Με αυτά, βρήκα τον τρόπο να το προλαβαίνω και να μη φτάνω στους εμετούς.

          Reply
  2. Ευσταθία 16/09/2019 at 01:03

    Μπράβο Μαρία για το άρθρο σου!
    Πολλοί άνθρωποι γύρω μας υποφέρουν απο ημικρανίες και είναι βασικό να ψάξουν την αιτία.Γιατί αν την βρουν,θα βρουν και τη λύση.
    Εγω υπέφερα απο εξαντλητικούς πονοκεφάλους που δεν τολμούσα να τους αναγνωρίσω με τον όρο »ημικρανίες».Είτε γιατι δεν πίστευα οτι μπορούσαν να μου χτυπάν την πόρτα της δικής μου ζωής.

    Η καθημερινότητα μου ήταν δύσκολη.
    Αποφεύγω τα φάρμακα,έχω πάρει ελάχιστες φορές στη ζωή μου.
    Τι έκανα εγω για να αντιμετωπίσω την ημικρανία;

    1)Με βοήθησε πολύ ενα μείγμα που έφτιαξα απο λεβάντα και ελάχιστη μέντα και το τοποθετούσα στους κροτάφους,πίσω απο τα αυτιά και στον αυχένα κάθε φορά που ένιωθα πιεσμένη και έτοιμη για ακόμα ενα επεισόδιο.(Ιδανικό για τα άτομα που αντιμετωπίζουν το στρες στη καθημερινότητα τους)

    2)Η χειροπρακτική που εστιάζει στις ανατάξεις του αυχένα ήταν ιδανική στη δική μου περίπτωση.Απο τα πρώτα ραντεβού η ζωή μου άλλαξε!
    Νομίζω οτι αξίζει να ψάξουμε εξειδικευμένους και έμπειρους θεραπευτές και να αφεθούμε στα μαγικά τους χέρια που κάνουν θαύματα!

    Reply
    1. Μαρία 20/09/2019 at 10:57

      Ευσταθία μου, πόσο ωραίο που εκτός από συνταγές ομορφιάς, έχεις βρει και τρόπους να βοηθήσεις την υγεία σου! Στην επόμενη επίσκεψή μου θα σε ρωτήσω περισσότερα, με ενδιαφέρει!

      Reply

Leave A Comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.